Rīgas Centra attīstības biedrība un viņu prezentācija

Zefīrs,
13-03-2021

Rīgas Centra attīstības biedrība un viņu prezentācija par vides trokšņa piesārņojumu, ar saviem skaļajiem izteikumiem pievērsa daudzu motobraucēju uzmanību.




Uz ko, savukārt , Latvijas Motoklubu asociācija (turpmāk MCA) un daudzi moto enuziasti , atbildēja ar sašutumu , kāpēc , gan vides trokšņa piesārņojuma problēmas risināšanas vietā, notiek tieša vēršanās pret motociklistiem .

2021.gada 12.martā, CSDD , domnīcas , diskusijas temats tika pieteikts kā- Transportlīdzekļu izraisītais troksnis. Aprakstošajā daļā minot - " Viens no dzīves kvalitāti ietekmējošiem faktoriem ir vides trokšņa piesārņojums. Saskaņā ar Eiropas Komisijas un Pasaules veselības organizācijas datiem, vides trokšņa piesārņojums mūsdienās ir kļuvis par otru izplatītāko piesārņojuma veidu Eiropas Savienībā, jo īpaši – pilsētvidē, radot ievērojamu sabiedrības veselības apdraudējumu, kā arī ietekmējot dzīves kvalitāti pilsētvidē. Lielākais šī piesārņojuma avots ir transporta nozare. Domnīcā tiks diskutēts par transportlīdzekļu trokšņu problemātiku pilsētvidē un iespējamajiem risinājumiem. Problemātika un iespējamie risinājumi ir izklāstīti Rīgas Centra attīstības biedrības prezentācijā (skatīt pielikumu)."

Savukārt apskatot prezentāciju, ir skaidri un nepārprotami tikai redzama vēršanās pret motobraucējiem.

MCA, 12.martā, savā Facebook lapā publicēja savu viedokli, " Kā redzams no prezentācijas, tad izskatās, ka vēršanās notiek tikai pret vienu transportlīdzekļu kategoriju, nevis notiek trokšņainības problēmas risināšana pēc būtības. Ja aplūkojam Rīgas pilsētas centra trokšņainības problēmu un apskatam pēc citu pilsētu analoģijas (nav pamata uzskatīt, ka pie mums būtu kas savādāk ),ka galvenais trokšņu avots ir dzelzceļš, kas iet gar pašu Veceīgu (2 dzelzceļa vagoni pielīdzināmi 1 kravas automobilim), kā arī vairākas transporta maģistrāles pa kurām pārvietojas kravas auto, kas iet caur pilsētas centru ( piemēram Krasta iela )( viens kravas automobīlis pielīdzināms 3 motocikliem vai 28 vieglajiem automobīļiem ). Turklāt šie trokšņu avoti ir visu gadu, bet motocikli ir sezonāli. Ja runājam par problemātisko motociklu skaitu, tad tie maksimums ir 100 Rīgas pilsētā un tās apkārtnē. Un vai tiešām šo 100 motociklu dēļ, kāds ir nolēmis vērsties pret visu transportlīdzekļu kategoriju. Un kā ir ar "drifta" BMW un tiem līdzīgajiem? Ar tiem viss ir O.K.? Vai ar veciem un grabošiem kraviniekiem uz Krasta ielas? Domāju, ka ierastie Vecrīgas britu tūristi rada lielāku troksni par to, ko apspriežam šobrīd. Mēs nebūt neaizstāvam motociklus, kuru tehniskais aprīkojums neatbilst normatīvo aktu prasībām. Starptautiskā līmenī ir noteiktas trokšņu normas konkrētajam transportlīdzeklim. Tās ir jāievēro. Bet nevienam nav tiesību vērsties pret kādu transportlīdzekļa veidu vienkārši tāpēc, ka tas nepatīk. Prezentācijā minētie piemēri par aizliegumu motocikliem pārvietoties kādā noteiktā laikā vai kādā noteiktā ceļa posmā pārsvarā ir no Alpu kalniem. Aizliegumi pārsvarā ir veidoti vides akustisko īpašību dēļ. Visiem šiem ceļa posmiem ir alternatīvi ceļi, pārsvarā automaģistrāles – vienkārši nakts laikā satiksme tiek novirzīta prom no mazajiem celiņiem. Ja kāds tiešām gribētu pievērsties trokšņainības problēmas risināšanai, tad sākotnēji būtu jāsakārto satiksmes infrastruktūra pilsētā – jāpabeidz Dienvidu tilta virziens Pārdaugavā, jāizbūvē Ziemeļu koridors, jānovirza satiksme no pilsētas centra (it īpaši kravas transporta). Jāveido zaļāks pilsētas centrs – nekas tik labi neabsorbē skaņu, kā dzīvžogi un koki. Bet tas, par ko mēs runājam šodien, ir vienkārši viena transportlīdzekļu veida izraušana no kopējās ainas. Motocikli noteikti nav lielākais trokšņu avots. Tie, kas pārkāpj likuma prasības, ir izķerami ar pašreizējajiem administratīvajiem resursiem."

Tur pat, pie Facebook ieraksta, arī citi motobraucēji un entuziasti izteica savu viedokli:

"Kā īsti ir ar četrriteņu konservam, kuriem uzlikta "sporta" izplūde bez jebkādiem klusinātājiem? Tos tātad arī pastiprināti jākontrolē uz ceļiem, un jāmēra skaļumu! Atkal tikai motociklisti pie visa vainīgi ! " saka Oļegs.

" Un tas ka vasarā caur kluso centru, gandrīz katru dienu cauri braukā luxusa sporta auto- Lambo,Mclaren,Ferrari u.t.t. Tas jau nekas , ne? Tiem jau drīksts, tā skaņa netraucē .Par savu draugu, kas ciemos atbraucis jau nesūdzēsies! " pauž Gatis

Kā galvenais juridiski saistošais dokuments, kas reglamentē motociklu trokšņa līmeni, ir Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomikas komisijas noteikumi Nr. 41 - Vienoti noteikumi par motociklu apstiprināšanu attiecībā uz troksni. Primāri tie attiecas uz ražotājiem.
Kad motocikls nonācis pie lietotāja, ja ir aizdomas par trokšņa līmeņa pārsniegumu, tehniskajā apskatē tas tiek mērīts ar speciālu aparātu. Rādītājam jāatbilst ražotāja noteiktajiem parametriem, bet - ja vecākiem modeļiem tie nav zināmi, troksnis nedrīkst pārsniegt 95 decibelus. Tas noteikts - Ministru kabineta noteikumos Nr. 295 " Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa" .

Situācija patiešām rada neizpratni, kā gan šīs biedrības argumenti , par problēmu , var būt tik nepārprotami vērsti motociklistu virzienā, piedāvājot risinājumus ,par kuriem pašiem nav izpratnes par pielietojumu vai realizāciju.
Jo laikam ar argumentu- mums nepatīk, šoreiz nepietiks gan.

Un kāds ir Tavs viedoklis šajā jautājumā?