Daži padomi, kas būtu jāatceras, pārvadājot pasažieri ar motociklu

MOTOpower.lv,
07-09-2008

Dodoties izbraucienā kopā ar pasažieri, motocikla vadītājam būtu jāatceras, ka motocikla vadīšana, ja uz tā atrodas arī pasažieris, būtiski atšķiras un prasa zināmas iemaņas.

Protams, ne visi motociklu modeļi ir paredzēti pasažieru pārvadāšanai, tāpēc, pirmkārt, vadītājam jāizvērtē, vai esošais motocikls ir piemērots, lai uz tā varētu ērti pārvadāt pasažieri.

Tāpat motocikla vadītājam ir objektīvi jāizvērtē arī savas braukšanas prasmes un pieredze, jo, kā jau iepriekš tika minēts, motocikla vadīšana, ja uz tā atrodas arī pasažieris būtiski atšķiras no situācijas, kad tiek pārvadāta, piemēram, smaga ceļa soma vai kāda cita bagāža.
Pieredzējušam braucējam ar vairāku gadu motocikla vadīšanas stāžu, visticamāk, pasažiera pārvadāšana nerada sevišķas ‘galvassāpes’, savukārt tiem, kas motociklu vada tikai neilgu laiciņu, būtu ieteicams vispirms pamēģināt pabraukt kopā ar pasažieri pa mazāk noslogotām ielām, nevis jau pirmajā reizē doties braucienā pa ceļu, kur notiek intensīva satiksme. ‘Trenniņa braucieni’ nepieciešami, lai vadītājs izjustu, kādas ir motocikla manevrēšanas, bremzēšanas, paātrinājuma atšķirības, jo, kā zināms, papildus pasažieris dod arī papildus svaru un tas viss ietekmē motocikla vadīšanu. Tāpēc, lai intensīvas satiksmes burzmā vadītājs neapjuktu un spētu adekvāti rīkoties, vispirms, tātad, ieteicams vairākas reizes veikt izmēģinājuma braucienus.

Pasažierim, tāpat kā vadītājam, obligāti jābūt aizsargķiverei un atbilstošam apģērbam. Jāpievērš uzmanība, vai pasažieris ir pietiekami garš, lai viņa kāju pēdas varētu pilnībā atrasties uz kāju balstiem, turklāt viņš/viņa jābrīdina, ka brauciena laikā nevajag likt kājas tuvu trokšņu slāpētājam, jo, kā zināms, tas uzkarst. Tāpat jāinformē pasažieris, ka brauciena laikā tam nevajadzētu veikt jebkādas straujas kustības, jo tā rezultātā vadītājs var zaudēt kontroli pār motociklu. Pasažierim ir jāturās vai nu pie speciāliem rokturiem, bet ja tādu nav, tad pie vadītāja, apliekot rokas ap vidukli, protams, ne pārāk cieši, lai netraucētu vadītājam ērti vadīt motociklu.

Tātad, braucot ar motociklu, uz kura atrodas arī pasažieris, motocikla vadītājam jābūt piesardzīgam veicot pagriezienus, galvenais to nedarīt strauji, tāpat jāatceras, ka bremzēšanas ceļš būs garāks, tāpēc bremzēšana jāuzsāk laikus.
Jāņem vērā, ka pasažiera svars ietekmē arī aizmugurējo bremžu spēku (jo lielāks pasažiera svars, jo lielāks bremzēšanas spēks), ko der īpaši atcerēties situācijās, kad tiek veikta bremzēšana augšupejošā virzienā, kad jācenšas noturēt svaru uz priekšējo riteni. Savukārt, lai sasniegtu paātrinājumu, vadītājam vajadzēs daudz veiklāk izspiest sajūgu un daudz vairāk droselēt.
Noteikti jāatceras, ka braucot kopā ar pasažieri, nevajadzētu izvēlēties pārāk lielu braukšanas ātrumu, ņemot vērā visus iepriekš minētos faktorus.

Pirms kopīgās braukšanas vadītājam un pasažierim būtu ieteicams arī vienoties par konkrētiem sazināšanās signāliem, piemēram, ja vadītājs grib brīdināt pasažieri par strauju pagriezienu vai kādu citu manevru, tad viņš viegli uzsit ar kāju, savukārt, ja pasažieris grib apstāties, tad viņš pāris reizes stingrāk saspiež rokas ap vadītāja vidukli utt.- tādā veidā brauciens būs gan drošs, gan patīkams un nevajadzēs lieki novērst vadītāja uzmanību.