Amortizācijas regulēšana moto tehnikai

STR Tech Suspension,
25-02-2014

STR Tech Suspension, veicot amortizatoru apkopi, remontu vai tuningu, bieži saskaras ar to, ka braucēji nezin ko kurš regulators uz motocikla amortizatoriem dara, un klienti novērtē, kad pastāstām par regulāciju iespējām. Tādēļ vēlējāmies arī Motopower lasītājus iepazīstināt ar motociklu amortizatoru regulatoriem un to nozīmi.

Pareizi noregulēta amortizācija uzlabo motocikla vadību, rada lielāku uzticību motociklam, palielina saķeri, kā arī samazina riepu nodilumu. Labā ziņa ir tā, ka šo regulāciju tu vari veikt pats un tas no tevis neprasa nekādus līdzekļus, tikai laiku.

Pirms sāc regulācijas, paņem papīra lapu un noraksti esošo regulējumu. Parasti regulējumus skaita klikšķos – no pilnīgi aizgrieztiem, skrūvējot uz āru. Ja ir iespēja, tad atrodi ražotāja ieteiktos uzstādījumus amortizācijai, tie parasti ir pieejami manuāļos vai var atrast internetā. Zemāk norādītās regulācijas attiecas uz ielas motocikliem (baikiem), par enduro un krosa motociklu amortizācijas regulāciju iepazīstināsiem kādā no nākamajiem rakstiem.

Dakša

Dārgākie amortizatori vai to tunings nebūs nekā vērti, ja atsperes nebūs atbilstoši noregulētas vai neatbildīs braucēja svaram, tādēļ sāksim ar atsperes iespriegojumu dakšai – motociklam ir jāiekrīt 25-30 mm ar savu svaru, bet ar braucēju ekipējumā mocim jāiekrīt ir 35-50 mm, atsperēm jābūt iespriegotām vienādi abos štokos.

Par to kā noregulēt atsperes iekritienus, var aplūkot zemāk rakstā.

Lielāks iespriegojums novērsīs dakšas izsišanos pie straujas bremzēšanas. Šo var pārbaudīt uzliekot plastmasas savilcēju uz dakšas trubas un maksimāli strauji sabremzēties – ja viss ir pareizi, jāatliek ir vēl 10 mm gājienam. Ja dakša izstrādājas pilnībā, tad jāpalielina iespriegojums.

Atbilstošs iespriegojums arī palielina izsvarojumu uz motocikla aizmuguri, kas dod labāku saķeri. Ja ir parāk liels iespriegojums, tad motocikls nestūrēsies, jo būs mazāks svars uz priekšējo riepu. Pārāk liels iespriegojums braukšanu arī padarīs cietāku un palielinās riepas nodilumu, jo tā strādās kā amortizators.

Samazinot iespriegojumu, lielāks svars tiek virzīts uz priekšējo riepu, kas nodrošinās vieglāku iebraukšanu līkumos. Tomēr uzliekot pārāk mazu iespriegojumu, dakšu atkal sitīs cauri uz bremzēšanu.

Rebounds jeb atsitiena regulācija

Arī šajā gadījumā abiem štokiem regulācijām jābūt vienādām. Reboundu regulē ar (-) skrūvgriezi. Atvērtā kārtridža tipa dakšām jeb teleskopiskajām ( lielākajai daļai ielas motociklu un vecāka gada gājuma krosa motocikliem) rebounds tiek regulēts augšā. Slēgtā kārtridža jeb apgrieztajām (USD) dakšām tas tiek regulēts apakšā.

Rebounds nosaka to, cik ātri dakšai atgriezīsies savā sākotnējā pozīcijā, pirms tā tika iespiesta. Ja rebounds būs par maz, tad dakša lēkās, radot sajūtu par mazāk kontroli. Tiks samazināta arī slodze uz riepu un zudīs saķere, arī līkumus izbraukt būs grūtāk. Regulācijas jāveic ir pa dažiem klikšķiem – tu būsi pārsteigts par izmaiņām. Skrūvējot skrūvi iekšā, rebounds paliks lēnāks, skrūvējot ārā – ātrāks. Pirms regulāciju sākšanas piefiksē esošo klikšķu skaitu. Lielā gadījumu daļā rebounds ir pārāks mazs gan priekšai, gan aizmugurei.

Kompresijas regulācijas

Arī šajā gadījumā abiem štokiem regulācijām jābūt vienādām. Kompresiju regulē ar (-) skrūvgriezi. Atvērtā kārtridža tipa dakšām jeb teleskopiskajām kompresija tiek regulēta apakšā. Slēgtā kārtridža jeb apgrieztajām (USD) dakšām tā tiek regulēta augšā.

Kompresija nosaka to, ar kādu spēku dakša tiks saspiesta. Lielākajā gadījumā kompresija ir pārāk mīksta. Nedaudz palielinot kompresiju dakša mazāk “nirs” bremzējot, strādās daudz labāk pa gludiem ceļiem, kā arī ļaus labāk sajust priekšējo riepu. Pārāk liela kompresija nozīmēs krietni
cietāku braukšanu. Palielinot vēl kompresiju dakša nespēs saspiesties pietiekami ātri, it sevišķi uz bedrainiem ceļiem un sitīs pa rokām. Tas arī palielinās riepas nodilumu.

Samazinot atpakaļ kompresiju mocis labāk kopēs ceļu, kā arī izmantos vairāk dakšas gājienu, lai brauciens būtu patīkamāks. Samazinot to pārāk daudz dakša nirs pie bremzēšanas un pārnesot pārāk lielu svaru pārāk ātri uz priekšējo riepu palielinās iespēja zaudēt saķeri.

Aizmugurējais amortizators

Principi ir līdzīgi kā priekšējais dakšai, tomēr arī ir savas nianses.

Atsperes Iespriegojums

Atsperes iespriegojums, tāpat kā dakšai, nosaka cik daudz motocikls iesēžas ar savu un braucēja svaru. Kopā ar braucēju, motocikla amortizatoram jāiesēžas aptuveni ~30-40 mm. Ar savu svaru motociklam jāiekrīt ir ~15-20 mm Lielāks iespriegojums palielina motocikla aizmugures augstumu un tas ātrāk stūrējas/maina virzienu, taču ja tas ir pārāk liels, tad mocis kļūst nestabils.

Rebounds

Parasti rebounda regulācija atrodas amortizatoram apakšā arī regulē ar (-) skrūvgriezi).

Regulējot seko vadlīnijām kā priekšējai dakšai un dari to par dažiem klikšķiem (vai vairāk, bet tikai lai sajustu atšķirību).

Kompresija

Regulācija atrodam augšā amortizatoram un atkal nepieciešams (-) skrūvgriezis.

Šī regulācija kontrolē ar kādu spēku tiks saspiests amortizators. Ja kompresija ir pārāk cieta, tad lēkāsi pa beņķi uz pumpām un pakaļa slīdēs ārā līkumu izejās uz paātrinājumu. Pareizi noregulēta kompresija palielinās saķeri, motociklu būs vieglāk noturēt taisnā līnijā un svars pareizi pārnesīsies uz aizmuguri.

Pārāk maza kompresija nozīmēs to, ka mocis nostūrēsies un pārāk daudz iesēdīsies uz paātrinājuma, līdz ar to zudīs saķere priekšējai riepai. Lielāka iespēja arī būs izsist cauri amortizatoru uz
nelīdzeniem ceļiem.

Atsperes iekritiena regulācija


Uzliek moci uz ķepas, lai riteņi nepieskartos
zemei un izmēra distanci starp dubļusargu un dakšu
(fiksētiem puktiem).



Noņem moci no ķepas un izmēra distanci starp
dubļusargu un dakšu (Static sag):
Dakšai jāiekrīt 25-30 mm;
Amortizatoram 15-20 mm.



Apsēdina braucēju uz motocikla braukšanas pozīcijā pilnā
ekipējumā.Veic tādus pašus mērījumus kā 2. solī:
Dakšai jāiekrīt 35-50 mm;
Amortizatoram 30-40 mm.


Atstarpi starp šiem diviem mērījumiem sauc par (Race sag).
Protams, šie iespriegojumi atšķiras dažādiem ielas motocikliem, tomēr šis ir optimālais diapazons.
Ja ir pieejama standarta informācija, tad jāvadās pēc tās vai individuāliem ieskatiem.
Ja nesakrīt iekritienu skaitļi, tad atsperes neatbilst braucēja svaram.

Kopsavilkums

Regulējot amortizāciju vienmēr koncentrējaties uz vienu aspektu vienā reizē, piemēram, reboundu, kompresiju vai atsperu iesproegojumu. Pieraksti kādas regulācijas veic un kādas ir izmaiņas, lai vari vieglāk atgriezties pie sākotnējās regulācijas. Jāatceras arī, ka nebūs perfekta regulācija, vienmēr ir jāmeklē kompromisi starp visiem spēkiem atkarība no braukšanas seguma, stila un apstākļiem/

Vienmēr uzmani spiedienu riepās, it īpaši ja veic regulācijas. Tam ir ļoti liela ietekme. Motociklam amortizatori strādā un regulējas neatkarīgi – priekša no aizmugures, tomēr tiem ir liela ietekme vienam uz otru.

Ja veic izmaiņas un esi atradis veiksmīgu regulāciju, pastāsti Motopower forumā par to citiem, dalies pieredzē. Kā arī veicos testa braucienus pēc regulācijām esi uzmanīgs– motocikls var vadīties savādāk.

Riepas, braukšanas stils, tas, kur tu brauc, amortizācijas stāvoklis/nolietojums, tavs svars un spējas ietekmē optimālo amortizācijas uzstādījumu, tādēļ nebūs pieejams viens universāls regulējums katram modelim – tie var atšķirties katram braucējam.

STR Tech Suspension ir motociklu un kvadriciklu amortizatoru pilna servisa centrs, kas palīdzēs savest tavus amortizatoru kārtībā.

Amortizatoru serviss ir tehniski aprīkots ar visiem nepieciešamajiem specializētajiem instrumentiem kvalitatīvam darbam, kā arī noliktavas krājumos ir lielākā daļa nepieciešamo daļu amortizatoru remontam.

Zemāk norādītajā linkā vari iepazīties ar servisa izcenojumiem un citiem pakalpojumiem:

http://strtech.lv/amortizatoru-serviss/